Проклятието на венците - има ли начин да го вдигнем?

Yo!

    Цял живот съм имала здрави зъби въпреки тоновете сладко, които съм изяла - ген. В един момент обаче съдбата реши да си вземе данък - и започнаха проблеми с...венците.  По стара ирония на съдбата, зъболекарските отрочета може рядко да страдат от стоматологични проблеми, но когато се случи, най-тривиалните проблеми са 10 пъти по-тежки - това ми се случи и с мъдреците, та и с венците. Пародонталните ми неволи датират още от студентските ми години. И ще бъдат проблемни през целия ми живот - в това няма никакво съмнение. За съжаление, пародонтитът не е състояние, което може да се излекува напълно веднъж завинаги, може само да се поддържа. И да не се допуска да се изроди в пародонтоза (от която наистина няма спасение и води до загуба на зъби). 
    Добрата новина е, че все пак има артилерия - и лека, и тежка :) 
ВНИМАНИЕ! Съветите, които ще дам по-долу за борба с проблема, са лично приложени от мен, по съвет на стоматолози (за което благодаря на мама!) и пародонтолози и са сработили. НО! Всеки организъм е различен, както и всяка уста и бактериите в нея - така че съветите НЕ ЗАМЕНЯТ по никакъв начин посещението при стоматолога. Не ги тествайте на своя глава и се консултирайте първо със специалист дали това е подходящо за вас.
   
         
По същество. Няма да говоря за ползата от ежедневното използване на четката и пастата. Доста от пародонталните проблеми започват с лоша или нередовна хигиена. Това, което при мен донесе промяна в положителна посока, беше самата четка - от години използвам четки за зъби със средна мекота (medium) и с по-остри влакна. Имам тесни междузъбни пространства и стандартните четки не почистват, както ми се иска. Дори и онези с причудливите кръстосани власинки, които гръмко се рекламират.  Защо това е важно? Натрупването на зъбна плака води до натрупване на зъбен камък, при по-минерализираща слюнка понякога с ужасно бързи темпове. Повярвайте ми, не искате да ви се случва. Разбира се, винаги може да се посети зъболекаря за един ободряващ air flow (гадна машинка за чистене), но има какво да се направи. Добре, зъбен камък, това е тривиално, но по-сериозният проблем е подвенечният зъбен камък - този злодей се навира под венците ви и реално не го виждате в огледалото - долавя се само със сонда. А какви поразии сътворява... Ето то това е истински бич Божи. Откъде знам ли?... Затова търкайте здраво.
Пастата - за доказано проблемни венци, задължително паста, насочена към този проблем. Аз лично имам опит с Astera Parodont Active/Parodont Stop и с Parodontax , естествено  Астерата е един чудесен български продукт и не е скъп. Първата (Parodont Active) е за ежедневно ползване и поддържане на стегнати венци, докато втората аз лично намирам за малко по-силна и с добър ефект. От двете Parodont Stop ми харесва повече и купувам по-често нея. Parodontax си е отрова в туба - ужасен вкус и още по-ужасно усещане след измиване, но, по дяволите, работи. От трите пасти, тя е най-силна, но нея не я използвам два пъти дневно - обикновено вечер, защото сутрин ми разваля вкуса на закуската.
     Водата за уста при такива проблеми е абсолютно задължителна. На пазара е налице задоволително разнообразие. Опитвала съм повечето Listerine-и, както и на Астера водата, на Parodontax също. При по-сериозни проблеми е необходимо във водата да има chlorhexidine - веществото, което активно бори проблема. Eludril водата в това отношение при мен е ефективна. В Listerine няма хлорхексидин. Внимавайте и четете как се ползват водите за уста, тъй като някои трябва да се разреждат иначе ще си подпалите устната кухина.
      Конецът за зъби също трябва да присъства в шакафа в банята. Кой какъвто му е удобен - не го пропускайте, ще се изненадате какво количество остатъчна храна ще се намери по зъбите ви, а тя води до познайте какво - да, плака.
      Оттук нататък следва тежката артилерия. При едно чистене на зъбния ми камък направих много симпатични пародонтални абсцеси - не се разминах с антибиотика. Тук всеки стоматолог предписва по своя преценка Венците ме боляха сигурно 5 дни. Освен всички горепосочени процедури, опитах нещо, което няма аналог по гадост, но за сметка на това и по ефективност - водороден пероксид или добре познатата кислородна вода (H2O2). Започнах  жабурене 2 пъти дневно след водата за уста - в началото не я разреждах, но след продължителни позиви за драйфане, започнах да разреждам 1:1 с вода (намаляване на ефекта не видях, но и на позивите също - примирих се). Ето този метод вече ме отвя - никакво кървене на венците, дори и най-малкия помен от кръв, стегнати, здрави бледорозови и очевидно спокойни венци. Има обаче един сериозен недостатък - безкрайно неприятно е! Вкусът на кислородната вода е ужасен и в никакъв случай не бива да се поглъща. По време на жабуренето се образува пяна, която после остава и вероятно ще трябва изплакване с вода - аз просто не можех да издържа да не изплакна. Резултатът обаче си заслужаваше. Издържах 5 дни и спрях. Цялата одисея се случи през април месец и до момента венците ми са спокойни и не кървят. Имам препоръка да повторя тези 5 дни няколко месеца след първите процедури. О, щях да забравя - един приятен страничен ефект - зъбите стават по-бели :). 
       И една хитринка от кухнята -  естествено газирана вода. На нашия пазар познавам само Михалково като естествено газирана. И  зазапочва жабуркане няколко пъти на ден, като спомагателен метод към останалите. Предпочетох да не преглъщам водата след жабурене. Самостоятелно едва ли ще има някакъв ефект, но като допълнение става и освежава приятно.
       Това е - не е малко работа, но пък да бъде зарязан проблемътът ще бръкне още по-дълбоко в джобовете и в нервите. На всички мои посестрими и побратими по съдба - успех в борбата. И не спирайте да се смеете!

 ХО! 

Коментари

Популярни публикации